Sunday, June 26, 2011

tips untuk cemerlang


   

tips untuk pelajar sekolah..(untuk peperiksaan dll)


1)jika mahu berjaya, keluar daripada zon selesa..kenal pasti perkara-perkara yang anda selalu lakukan yang membazir masa..contohnya,terlalu banyak melayari internet(yg x brfaedah),menonton televisyen, dan sebagainya.untuk berjaya kita harus korbankan ini semua.mungkin agak susah sebab ini semua telah menjadi sebahagian daripada rutin wajib kita setiap hari.tapi cubalah untuk kurangkan sedikit demi sedikit 

2)kurangkan EGO dan malu..mungkin ada antara rakan-rakan di sekolah yang akan memanggil kita nerd atau sebagainya apabila kita banyak menghabiskan masa yang terluang di dalam kelas dengan membaca buku/mengulang kaji pelajaran..biarkan mereka.jika mereka terus-terusan mengejek anda mungkin disebabkan mereka cemburu melihat anda yang sedang tekun belajar,tetapi disebabkan EGO mereka yang terlalu tinggi mereka tidak mahu mengikut jejak langkah anda ... 

3)jika anda dalam keadaan tertekan,beri santapan kepada minda anda yang mungkin telah penat memerah segala ilmu sepanjang hari..santapan minda disini bermaksud lakukan sesuatu yang berfaedah ketika sedang tertekan..jangan buang masa dengan bermain GAME(yg x berfaedah)..  

4)hormati ibu bapa,guru-guru dan orang lain..hah!! yang ini mungkin penting..sebab jika kita hormati mereka disinilah kita akan mendapat keberkatan..ini penting tau..kalau tidak percaya cubalah jangan hormati mereka..adakah hidup kita akan jadi CEMERLANG??it up to you.. 

5)banyakkan berdoa dan bertawakal..ermm jaga solat tau..itu penting jangan tinggal kan..kalau tengah2 belajar tu dah tau masuk waktu solat, solat lah dulu..lepas solat,selesai berdoa, sambung belajar balik..mesti tenang mindakan?? trylah..  

6) bersungguh-sungguh tetapkan azam dalam hati tu..jangan hangat-hangat tahi ayam jer..contohnya hari ini kita terima keputusan peperiksaan dan banyak subjek gagal..terus kita berazam untuk belajar..tapi untuk hari ni ja kita belajar bersungguh-sungguh besok ?? hermm mesti ramai yang macam ni kan..izza pun kadang-kadang macam ni juga..hehehe

(insyaallah kita sma2 cba semua ini ya..kalau kita bersungguh-sungguh mesti dapat punya) 
pegang kata-kata ni ya..kalau kita selalu berputus asa,fikirkan apa lah kita akan jadi di masa depan??..hermm renung-renungkan..^_^ 
jom!! hehehe








ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

Monday, June 13, 2011

just copy and post

aku ingin berubah 








Ya ALLAH,
Maniskan hatiku dengan iman,
Cukupkan aku dengan bekalan sabar,
Meredah lautan hidup penuh dugaan ini.

Ya ALLAH,
Bantuku atasi amarah ini,
Dengan iman dan taqwa,
Kerana kata Luqmanul Hakim,
Taqwa adalah perahu yang utuh,
Di tengah lautan hidup ini.

Ya ALLAH,
Teguhkan hatiku,
Untuk terus melangkah dalam hidup ini,
Yang kurasakan saban hari memeritkan,
Jadikan ia kembali salju,
Kerana sabda Rasulullah s.a.w.,
Dunia ladang akhirat.

Ya ALLAH,
Aku ingin bahagia seperti mereka,
Meredah lautan dalam kedamaian dan kenyamanan.
Andai aku belum layak
ya ALLAH,
Maka layakkanlah aku,

Dengan bekalan iman dan taqwa itu,
Yang kuyakini hanya itu,
Yang dapat menyelamatkan daku,
Dari berputus asa dengan rahmatMU...
Aku ingin bahagia,
Dalam dakapan kasihMU ya ALLAH...

-Artikel Iluvislam.com
ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

Saturday, June 11, 2011

gagal sekali tidak bermakna gagal selamnya

andai kau melangkah ke medan perjuangan, 
mungkin tidak selalu kejayaan berpihak padamu
mungkin terselit sebuah kegagalan
ingatlah setiap kali engkau gagal,
peganglah kata-kata ini..
kegagalan sebenarnya adalah resepi asas untuk berjaya 

memang kegagalan itu perit
manusia mana yang tidak pernah merasa pahitnya kegagalan
namun sepahit dan pertinya kegagalan yang kau hadapi
akan bertukar menjadi manis andai sahaja kau buangkan
rasa putus asa di hatimu..

ingatlah saudaraku,
sekali kau melangkah ke medan perjuangan ,
teruskanlah berjuang dan akhirinya dengan kejayaan
jangan pernah kau akhirinya dengan kekecewaan
serta tangisan pilu..

hiasilah perjuanganmu dengan tawakal 
dan sentiasa berdoa kepadanya 
carilah redha allah dalam perjuangan mu itu 
jangan sekali kau lupa akan yang maha esa....

ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

islamic picture

selamilah ayat-ayat di setiap gmbr2 trsbt... 






ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

KEKOSONGAN JAWATAN!!


gambar hiasan











A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan
Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN
(khas untuk jawatan A):

1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:
 Bila-bila masa secara adhoc bermula
dari saat membaca iklan ini

LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil. Anda tidak perlu bawa pingat. Anda tidak perlu bawa wang atau harta (yg banyak).
 Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi. Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.
 ENAM SOALAN BOCOR:
 1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
 Anda perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang- orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.  

ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

Friday, June 10, 2011

ainul mardhiah-UNIC

 untuk kali ni izza copy and paste jer..best lagu nhy...klu boleh dngr lh yer..tp maaflh kna cri sndri lh yea..don't angry k... 


ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

Thursday, June 9, 2011

bosan

assalamualaikum .........
kali izza x buat puisi..sebab x ada idea..skarang nhy musim cuti sekolah..spnjng cti x prgi mna2..ddk kt rmh.jer..kekadang klau bosan izza isi masa lpang dgn bka intrnt..bka fb..hehehe tapi..izza slalunya bosan lh bka FB jer..so izza buka lah internt cri ilmu..dpt lh jugk ilmu yg  brmnfaat spnjng cuti kn..daripada masa terbuang begitu sahaja..kn orng slalu kta"masa itu emas..masa yang berlalu tidak akan kembali""
 
jangan sia-siakn masa yg ada 


 kalau dah bosan bka intrnt izza ambil air wudhu lh pula...

              
untuk baca al-quran..tenang lah juga diri yang tengah bosan sangat ni..dalam masa yang sama dapat gak pahala kan.. 
hiasilah dirimu dengan ayat-ayat suci al-quran 

kalau x bca al-quran izza melukis..tapi mood mahu melukis nhy dtg skali-skala jer...kalau x mood mahu melukis hermm mmg x jd lh lukisan thu.. 
sekadar hiasan
 tapi kerja tetap yang izza buat sepanjang cuti ni..jd babysitter jaga adik lelaki yang nakal betul..subhanallah... 
kekadang marahlah juga... 
ini lah gmbarnya..
cute tak?

ermm ok lah izza rasa sampai di sini sahaja buat kali ini..kalau izza ada idea nanti izza wat puisi lagi ya..ilalliqha wa massalamah..
:)

ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

Monday, June 6, 2011

rindu..








wahai kekasihku..
 aku rindu akan dirimu
bilakah kita kan bertemu..

wahai kekasihku..
adakah kita bakal bertemu..
adakah kerinduan ini bakal terubat

wahai kekasihku
sesungguhnya engkau insan mulia
muhammad bin abdullah
tidak dapat ku tandingi kemulianmu

mampukah ku menemuimu
sedangkan ramai di sana
menunggu dirimu
berkali bahkan tidak terkata gandaannya
baik atau sempurna dariku

akankah kita bertemu di sana nanti..
subhanallah..
insyallah..insyallah
ya nabi allah

ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif