Sunday, June 26, 2011

tips untuk cemerlang


   

tips untuk pelajar sekolah..(untuk peperiksaan dll)


1)jika mahu berjaya, keluar daripada zon selesa..kenal pasti perkara-perkara yang anda selalu lakukan yang membazir masa..contohnya,terlalu banyak melayari internet(yg x brfaedah),menonton televisyen, dan sebagainya.untuk berjaya kita harus korbankan ini semua.mungkin agak susah sebab ini semua telah menjadi sebahagian daripada rutin wajib kita setiap hari.tapi cubalah untuk kurangkan sedikit demi sedikit 

2)kurangkan EGO dan malu..mungkin ada antara rakan-rakan di sekolah yang akan memanggil kita nerd atau sebagainya apabila kita banyak menghabiskan masa yang terluang di dalam kelas dengan membaca buku/mengulang kaji pelajaran..biarkan mereka.jika mereka terus-terusan mengejek anda mungkin disebabkan mereka cemburu melihat anda yang sedang tekun belajar,tetapi disebabkan EGO mereka yang terlalu tinggi mereka tidak mahu mengikut jejak langkah anda ... 

3)jika anda dalam keadaan tertekan,beri santapan kepada minda anda yang mungkin telah penat memerah segala ilmu sepanjang hari..santapan minda disini bermaksud lakukan sesuatu yang berfaedah ketika sedang tertekan..jangan buang masa dengan bermain GAME(yg x berfaedah)..  

4)hormati ibu bapa,guru-guru dan orang lain..hah!! yang ini mungkin penting..sebab jika kita hormati mereka disinilah kita akan mendapat keberkatan..ini penting tau..kalau tidak percaya cubalah jangan hormati mereka..adakah hidup kita akan jadi CEMERLANG??it up to you.. 

5)banyakkan berdoa dan bertawakal..ermm jaga solat tau..itu penting jangan tinggal kan..kalau tengah2 belajar tu dah tau masuk waktu solat, solat lah dulu..lepas solat,selesai berdoa, sambung belajar balik..mesti tenang mindakan?? trylah..  

6) bersungguh-sungguh tetapkan azam dalam hati tu..jangan hangat-hangat tahi ayam jer..contohnya hari ini kita terima keputusan peperiksaan dan banyak subjek gagal..terus kita berazam untuk belajar..tapi untuk hari ni ja kita belajar bersungguh-sungguh besok ?? hermm mesti ramai yang macam ni kan..izza pun kadang-kadang macam ni juga..hehehe

(insyaallah kita sma2 cba semua ini ya..kalau kita bersungguh-sungguh mesti dapat punya) 
pegang kata-kata ni ya..kalau kita selalu berputus asa,fikirkan apa lah kita akan jadi di masa depan??..hermm renung-renungkan..^_^ 
jom!! hehehe








ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

2 comments:

  1. hmm... soalan ke-3
    sebenarnya game atau permainan video nie berfaedah bagi orang yang tahu menilainya... pencipta sofware terkini pun pandai bermanja-manja dengan teknologi kerana game jugak... lagipun game tak semestinya membuang masa atau sia-sia, banyak game yang berasaskan pelajaran dan didikan... bermain game dengan kadar yang sepatutnya boleh membuat hati kita tenang dan game juga boleh memperbaiki bahasa kedua kita spt bahasa inggeris..selain itu game juga digunakan dalam didikan awal kanak-kanak kerana game boleh menarik minat mereka untuk belajar selain daripada mendidik mereka... saya bukan nya nak mengatakan pendapat awak salah tetapi saya sebagai pembaca juga haruslah memberi pendapat...:) harap pendapat saya dapat izza terima..:)

    ReplyDelete
  2. saya menerima pendapat saudara/saudari dengan hati yang terbuka malah gembira sekurang-kurangnya saya dapat memperbaiki kesalahan yang berlaku...terima kasih atas commentnya ya...syukran~

    ReplyDelete