Sunday, April 8, 2012

coretan perjalanan

assalamualaikum...
amboi tajuknya bukan main lagi bukan..hee agaknya perjalanan apa??
jalan2 shpping ke?ermm atau jalan2 cari makan?
hehehe..sebenarnya izza ingin ceritakan penggalaman izza ikut KRIS atau kem remaja islam..
(matikan dulu playlist kat bawah untuk mendengar lagu ni..best~~)




(bingkai kehidupan-lagu tema sepanjang program dijalankan)
huhu kiranya macam kem ibadah juga..kem ni di anjurkan di sekolah izza sendiri iaitu SMK BADIN TUARAN..
ambl dr google images...

izza first time ikut program ni izza kenal program ni pun dari usrah yang dilakukan setiap hari jumaat kat skolah izza..
untuk pengetahuan semua,program ni melibatkan beberapa buah sekolah di sekitar Pekan Tuaran..
maaflah izza x berapa nak ingat lah berapa kesemuanya..alamak!!sorry dah terlebih berceloteh pula..ok lh jom ikuti penglmn izza..program itu dijalankan selama 3 hari 2 malam iaitu 5-7 April..hari pertama merupakan hari pendaftaran taklimat dan pembahagian kumpulan..mlam hari pertama ni, program2nya habis pada 12 lebih.. so kami pun tidurlah lepas 2..tapi izza dan beberapa sekutu yang lain heee x tidur malam tu kononya kalau tidur pun pukul 2 dh nk mndi dh(spya x berebut).phdl spttnya bngn pd jm 3 lebih..izza dan rkn2 trs p surau utk brsma2 rkn lain utk br qiamulail pd jm 4 lebih ~ kiranya izza n the geng ni awl sngtlh p ke surau..olh krna x thn mgntk izza dan rkn2 trtdr jga skjp dlm 10-30 minit..ish2..korang rasa cukup tido x..hehehe mestilh x kn..

pg hri kedua..kmi ada lagi aktiviti yang bertemakan akidah (kalau x slplh) kmi d sna slalu trkjr2 msa..kat kem ni pendek kata tiada masa yang akan terbuang dengan perkara yang x berfaedah.. malam hari kedua ni merupakan malam kesenian...para peserta muslimin telah  membuat persembahan jns pentomen ermm kiranya macam lakonan..walau pun ringkas namun padat dengan pengajaran..mlm tu juga kmi ada mlam penghayatan..mlm pnghytn 2 tntng ibu dan ayah..mmg sdih ..rmai yg nngs tp izza dan lg 3 org rkn x nngs ..knp?? hehehe biarlh rhsia..lps thu brplk cium ngn kakak2 fasilitator dan AJK

pg ke 3 iaitu hari terakhir program KRIS ni kmi ada melakukan aktiviti  explorace mcm cri hrta karun.namun tgs2 dlmnya smuanya yg pdt dgn pngjrn..lps hbs sktvi ni ...kmi ada mjls prsmian pntpn program dan bgmbr kmdian mmbrshkn tmpt2 yg tlh kmi gnakan spnjng program 3 hri 2 mlm ni..kmdian tbalh msanya msng2 plng..sblm plng kmi ada melakukan aktiviti lambaian ukhuwah..sesi perpisahan lh kiranya... huhu
pendek kata kem ni mengajar izza pelbagai perkara
*ia lebih mendekatkan izza kepada agama islam
*mnyedarkan izza ,wanita terlalu tinggi nilai maruahnya..
*hidup dlm persekitaran islam sangat mendamaikan..
*ukhuwah yang tercipta tdk akn trpsh stiap prkra yg dlakukn hrs lh mncri krdhaan Allah
sepanjang kem ni ,kmi ada d sajikan beberapa kuliah tntg akidah,niat,akhlak dan ibadah..
kakak fasilitator izza pun ada berpesan hablu minAllah hablu minaNas(hubungan dgn allah hubungan dgn mnusia) ukhuwah yang tercipta tidak akn trpts walaupun kita hanya berta'aruf (berkenalan) dngannya tdk kira lelaki mahupun prmpuan..  panjangnya bercerita..mesti kawan2 dah bosan bacakan..x palh kita berhentikan tulisan ni sekarang juga! hehehe



ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

2 comments:

  1. I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don't know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often.
    2005 Subaru Outback AC Compressor

    ReplyDelete
  2. salam ukhuwah..alhamdulillah terima kasih ..awk boleh datang blog saya bila2 masa ^_^.. terima kasih untuk komen yang sangat memberansangkan.. ^-6

    ReplyDelete