Friday, October 12, 2012

pengajaran dari sebuah tazkirah

~hijau... tenang~

alhamdulillah.hari ini allah izinkan saya untuk mendapat sedikit pengajaran dan ilmu melalui sebuah tazkirah yang disampaikan oleh seorang akhun..Jadi saya ingin kongsikan sedikit apa yang telah saya dapat daripada tazkirah tersebut.

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah untuk menegakkan agama Islam, mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan ingatlah Allah maha pengampun lagi maha mengasihani.” -surah Al-Baqarah ayat 218-

tazkirah tersebut menyentuh tentang iman, hijrah dan jihad. pada mulanya saya masih samar-samar apa yang ingin disampaikan tapi alhamdulillah setelah menghayati saya akhirnya faham.zaman kini kita pasti tidak dapat melakukan hijrah sebagaimana yang dilakukan pada zaman Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam tetapi kita masih berpeluang untuk berhijrah melalui hati. melangkah ke arah kebaikan dan meninggalkan keburukan serta kemungkaran, dari orang yang tidak bermutu menjadi orang yang bermutu dari segi akidahnya, akhlaknya dan prestasinya.   


kita disuruh beriman kepada Nabi muhammad tetapi bukan kepada batang tubuh nabi sebaliknya kepada wahyu dan perjuangan junjungan besar kita itu.
Hijrah dan jihad memerlukan pengorbanan besar.
Macam lagu SUNNAH ORANG BERJUANG-hijjaz (saya potong-potong lagu ni kalau mahu yang full cari dekat internet ya)


"Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid membela tauhid"


"Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti 
Tenang resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang"


"Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih" 

syukur..syukur..syukur.. diberikan hidayah untuk berubah (hijrah) seawal umur 14 tahun. doakan semoga saya kekal istiqamah ya,. perubahan tanpa tarbiyyah takut berhenti separuh jalan. jadi belajar dan teruslah menambah ilmu di diri yang serba kekurangan ini. ingatlah NIKMAT DUNIA HANYA SEDIKIT DIBANDINGKAN AKHIRAT. 
jihad perlu pengorbanan.ujian  itu memang asas perjuangan.hijrah/jihad mengharap mardhatillah. 
dampingilah orang yang berjuang untuk Allah.Mereka manusia biasa jika nampak kesalahan mereka tergurlah secara berhikmah. jangan tinggalkan mereka hanya kerana kesilapan yang dilakukan. 
akhir kata dari tazkirah tersebut, akhun tersebut ada berpesan hadirilah usrah jangan tinggalkan, bersamalah dengan ahli jamaah selalu.hati-hati memilih.ikutilah landasan yang betul berlandaskan ajaran Rasulullah. 

Banyak sangat sebenarnya yang saya dapat daripada usrah tadi.Wallahu 'alam. 
TEGUHKAN PENDIRIANMU MENGAKKAN AGAMA ALLAH.. 
p/s: berbaliklah kepada al-quran dan sunnah.


Jika kita meneliti peranan hati di dalam pencapaian dan peningkatan rohani seseorang berdasarkan Al-Quran dan As-sunnah ternyata ianya adalah penting malahan menjadi asas kepada keimanan dan keislaman.Firman Allah Subhanahu Wataala dalam surah Qaaf ayat 37:
Tafsirnya: “Sesungguhnya keterangan-keterangan dan peristiwa-peristiwa yang tersebut itu, tidak syak lagi mengandungi pengajaran bagi sesiapa yang mempunyai hati yang sedar pada masa membacanya.”

ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

No comments:

Post a Comment