Thursday, December 27, 2012

mulanya perjalanan hijrah

ini bukan kisah sang pungguk yang merindukan bulan,
bukan juga kisah dongeng dan khayalan...


kisah ini kisah seorang hamba Allah yang hidup mendamba kasih ilahi:

pada tengah hari di hari yang mulia, hari penghulu segala hari [jumaat].seorang remaja berumur 14 tahun duduk dan bersembang mesra bersama rakan-rakannya diberanda luar surau sekolah menunggu masuknya waktu solat zuhur. duduknya mereka di luar bukan kerana tidak sudi berada di dalam surau tetapi segan kerana melihat ramai kakak-kakak yang lagi tua dari usianya berada di dalam surau duduk membentuk sebuah bulatan. oleh kerana tidak tahu dan mengambil keputusan untuk tidak mengetahui lalu duduklah ia bersama rakan-rakannya.

tiba-tiba seorang kakak yang usianya hanya tua setahun memanggil dia dan rakan-rakannya masuk untuk menyertai "mereka".Dia tertanya-tanya apa yang sedang berlaku? rupa-rupanya mereka sedang berusrah.
"owh jadi sebelum ini yang ramai-ramai tu dorang buat usrah rupanya..."
sesi taaruf dimulakan dan berlansunglah usrah untuk hari tersebut.hari demi hari dan bulan berganti bulan. DIa dan rakan-rakannya dengan izin Allah telah mengikuti Kem Remaja Islam. balik dari kem itu seolah-olah rasa sayang dengan cara pemakaiannya ketika berada di kem 3 hari 2 malam itu. memakai hand shocks dan stokin. subhanallah sepertinya hatinya telah disentuh dengan cahaya hidayah. cara pemakaian dia terus istiqamah tetapi program qiamullail yang dianjurkan payah sekali untuk dia dan rakan-rakannya pergi.

tetapi si DIa tetap cuba memujuk rakan-rakan perempuan sekelasnya untuk pergi ke program itu.tudung yang dahulunya hanya setakat melepasi dada dan asal bertudung kini dia amat cerewet memilih tudung. NIPIS? fail.. PENDEK?? fail..rasa cinta kepada agama dan dakwah sedikit demi sedikit mula bertapak dalam hatinya.alhamdulillah Allah telah memilih Dia dan 4 orang rakannya untuk mengikuti ISlamic Summer Camp. dari situ ke inginannya untuk berhijrah menjadi lebih baik semakin membuak dan Dia nampaknya semakin istiqamah datang ke program.ALhamdulillah. tapi dia sedari perubahan itu bukan untuk dirinya sahaja dalam tekadnya dia juga ingin membawa rakan-rakannya untuk berhijrah bersama.. dia tidak mahu mereka berjaya di dunia namun akhirat di abaikan..
manusia hanya wasilah yang memberi hidayah adalah ALLAH... 
siapa dia hamba Allah ini?? wallahu'alam .. *mungkin anda dapat meneka siapakah DIa? * 

ya allah..ya rahman...ya ghaffar...ya latif

No comments:

Post a Comment